fredag 31 mars 2017

Dra lätt runt på några ton med hjälp av en sula

Har ni hör talas om WeightSoles? Jag hörde talas om dem för ett par veckor sen, men de kom på marknaden i slutet av 2016. 
Vad är det då för sula jag pratar om, jo det är en viktsula som tillverkas av ett unikt patenterat viktmaterial. Varje sula väger 227 gram vilket gör att vid varje aktivitet där foten lämnar marken, t ex löpning, så kommer motståndet i varje rörelse öka, ja du släpar på lite extra vikt. Och därmed ökar kaloriförbränningen, syreintaget och förbränning av kolhydrater. WeughtSoles är alltså ett träningsredskap i form av ett skoinlägg. Och jag som verkligen inte gillar släpande, tycker helt plötsligt att det i det här fallet är helt okej. För om man är ute och går ca 1 timme har man burit med sig ca 2,3 ton på ett skonsamt sätt under promenaden. Häpp!
Jag har testat sulan när jag löptränat, vid PW och när jag bara satt på mig mina sneakers för en shoppingrunda på stan, en träningsrunda icke att underskatta :)
Benen kändes lite tyngre första gångerna när jag testade, inte så konstigt med tanke på att varje sula väger 227 gram, men vande mig snabbt så efter ett par gånger kände jag ingen skillnad. Annars så känns det inte konstigt på något sätt, utan bara skönt och stabilt, ja foten vilar stabilt på den lite hårda sulan.
Och hela poängen med den lite tyngre sulan är ju att man ska bränna mer kalorier och kolhydrater när man joggar och går. 

Genom att använda sulorna visar fysiologiska tester bl a: 
23,3% öka förbränningen av kolhydrater
20,6% ökad syreupptagning
11,6% ökad kaloriförbränning genom att använda sulan.

Produkten är framtagen och utvecklad i USA. Väl kontrollerade, standardiserade och forskningsbaserade fysiologiska tester är gjorda i Sverige.

Jag pinnar på med sulorna på gymmet, i löparspåret och på shoppingrundorna, för visst är det så att vikter gör nytta i träningen. Ta en kettlebells i handen när du gör t ex knäböj och du känner att det tar lite mera. Samma sak med viktsulorna tänker jag. 

Och jag kan rekommendera att du går ner en storlek när du köper sulorna, för det är ganska stora i storlekarna, och fyller ut skon rejält. Jag provade först min vanliga storlek men då fylldes skon ut så mycket att jag nästan inte kom i med foten. Gick ner en storlek och genast kändes det bättre, men den tar fortfarande ganska mycket utav skon.

Priset är 499 kronor. 

Läs mer om sulorna, var du kan köp dem och historian HÄR.




Inga kommentarer:

Nattarbete

Under natten känns det skönt med en riktigt bra nattkräm, en kräm som gör sitt bästa för att jag ska vakna morgonen efter med en tipp topp h...